Czym jest spektrum autyzmu?
ASD to zaburzenie neurorozwojowe, które wpływa na komunikację, interakcje społeczne i zachowanie. Osoby z ASD mogą mieć trudności z rozumieniem emocji innych ludzi, nawiązywaniem relacji i dostosowywaniem się do zmian.
Zaburzenia ze spektrum autyzmu (ASD) to całościowe, neurorozwojowe, które wpływa na komunikację, interakcje społeczne i zachowanie. Osoby z ASD mogą mieć trudności z rozumieniem emocji innych ludzi, nawiązywaniem relacji i dostosowywaniem się do zmian. Trudności te mogą występować z różnym nasileniem i w zróżnicowany sposób wpływać na zachowanie i rozwój dziecka. Oznacza to, że każda osoba z diagnozą zaburzeń ze spektrum autyzmu może przejawiać zupełnie inny zestaw cech, zachowań, umiejętności i trudności.
Najczęściej objawy zaburzeń ze spektrum autyzmu widoczne są w zakresie ograniczonej komunikacji, budowania relacji społecznych, nieefektywnego regulowania emocji, braku elastyczności w zakresie zachowań, aktywności i zainteresowań.
Po pierwszym wywiadze z rodzcami diagnosta dobiera najbardziej optymalną metodę diagnozy. W przypadku naszej poradni korzystamy ze standaryzowanych testów i kwestionariuszy ASRS i ADI-R
Czym jest ASRS®?
Jest to test do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Obejmuje szeroki zakres zachowań z uwzględnieniem umiejętności komunikacyjnych, deficytów uwagi, trudności w kontaktach z rówieśnikami i z dorosłymi.
Przeznaczony jest do badania dzieci i młodzieży w wieku od 2 do 18 lat.
Diagnoza testem ASRS® uwzględnia funkcjonowanie dziecka w domu w obecności rodziców/ stałych opiekunów, a także w placówkach oświatowych, takich jak przedszkola i szkoły. Wraz z obserwacją i oceną funkcjonowania dziecka w gabinecie diagnosty pozwala na szeroką ocenę rozwoju pod kątem występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu
Czym jest ADI-R®?
Jest to test do pomiaru zachowań związanych z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Obejmuje poszerzony, ustrukturyzowany wywiad, którego celem jest zdobycie informacji niezbędnych do postawienia diagnozy dotyczącej spektrum autyzmu. Wywiad dotyczy przede wszystkim trzech sfer funkcjonowania: języka/komunikowania się, interakcji społecznych opartych na wzajemności oraz sztywnych, powtarzających się i stereotypowych wzorców zachowania i zainteresowań. Uwzględnia różnorodność objawów oraz ich nasilenie.
ADI-R® jest narzędziem powszechnie stosowanym na świecie i uznawanym za element złotego standardu w diagnozie zaburzeń ze spektrum autyzmu. Procedura badania jest w wysokim stopniu wystandaryzowana, aby zagwarantować, że osoba informująca przekaże systematyczny i szczegółowy opis zachowania osoby diagnozowanej.
Może być stosowany u dzieci od 2 roku życia.
Kwestionariusz ADI-R składa się z 93 pytań, które skupiają się na trzech głównych obszarach oceny:
- (1) jakość interakcji społecznych,
- (2) jakość komunikacji i mowy,
- (3) zakres, intensywność i złożoność zachowań stereotypowych i ograniczonych zainteresowań.
Kiedy warto wykonać diagnozę?
Warto skonsultować się z psychologiem w kwestii wykonania diagnozy, jeśli:
- zauważasz u dziecka opóźniony rozwój mowy lub mowa dziecka jest nieadekwatna do wieku
- dziecko nie reaguje na swoje imię lub słabo reaguje na kierowane do niego komunikaty
- dziecko nie nawiązuje kontaktu wzrokowego lub kontakt wzrokowy jest mocno ograniczony
- dziecko bawi się w sposób dziwny, specyficzny, inaczej niż rówieśnicy
- dziecko ma trudności w wyrażaniu i regulowaniu emocji
- dziecko nie rozumie sytuacji społecznych, nie wie, jak powinno się zachowywać
- dziecko nie przestrzega norm i zasad
- dziecko nie jest zainteresowane innymi osobami, ma trudności w relacjach rówieśniczych
- dziecko ma trudności z zaakceptowaniem i zaadaptowaniem do zmian
Dlaczego warto wykonać diagnozę?
- jest wstępem do dalszej diagnostyki
- pozwala ukierunkować działania terapeutyczne
- pomaga lepiej zrozumieć przyczyny różnych zachowań u dzieci
- może być stosowana jako badanie przesiewowe w celu oceny ryzyka występowania zaburzeń ze spektrum autyzmu
Jesteśmy dla Was!
Jak przebiega diagnoza
i jak się na nią przygotować?
Badanie składa się z 3 spotkań.
Pierwsze z nich to wywiad z rodzicem, po którym rodzic otrzymuje do wypełnienia kwestionariusz ASRS. Analogiczny kwestionariusz wypełnia nauczyciel dziecka. W przypadku używaniu kwestionariusza ADI-R pierwsze spotkanie to wywiad z rodzicem (bez obecności dziecka), które trwa między 1,5h a 2h. Nie będzie tutaj konieczności angażowania w badanie nauczycieli dziecka
Drugie spotkanie to obserwacja dziecka przez diagnostę z wykorzystaniem zabawy swobodnej, zabawy kierowanej, prób zadaniowych.
Trzecie spotkanie to omówienie wyników wraz z przekazaniem pisemnej opinii.
Wskazane jest, aby wizyty diagnostyczne odbywały się w godzinach dopołudniowych, wtedy gdy dziecko nie jest jeszcze zmęczone, a jego funkcjonowanie i zachowanie najbardziej standardowe.
Warto ze sobą zabrać dokumentację medyczną dziecka, opinie z poprzednich diagnoz, opinie ze żłobka/ przedszkola/ szkoły. Można także przedstawić zdjęcia lub filmy z niepokojącymi zachowaniami dziecka.
Jaka jest cena diagnozy?
Wywiad przed diagnozą 180 PLN – 50 minut.
Diagnoza (2 spotkania + wydanie opinii)- 500 PLN.



