Czym jest ADHD ?
ADHD, czyli zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi.
Najczęstsze objawy to: nadpobudliwość ruchowa- wysoka potrzeba ruchu, zaburzenia koncentracji uwagi- łatwość rozpraszania się , trudność w doprowadzeniu zadania do końca- tendencja do przerywania zadania przed jego ukończeniem, częste zmiany zabawy oraz impulsywność- nagłe, niekontrolowane reakcje. Zwykle pierwsze symptomy ADHD są zauważalne już w wieku przedszkolnym.
Czym jest test CONNERS 3® ?
Diagnozę ADHD przeprowadzamy za pomocą testu Conners 3®, który jest jednym z najbardziej wiarygodnych narzędzi do oceny objawów ADHD u dzieci i młodzieży. Test ten pozwala na obiektywną ocenę nasilenia objawów i ich wpływu na codzienne funkcjonowanie.
Kiedy warto wykonać diagnozę?
Warto skonsultować się z psychologiem w kwestii wykonania diagnozy, gdy:
- niepokoi Cię rozwój Twojego dziecka
- dziecko ma trudności z nauką i koncentracją
- dziecko potrzebuje dużo ruchu, często porusza rękami i nogami, biega, wierci się na krześle
- przeszkadza w trakcie zajęć lub lekcji
- często gubi rzeczy, nie pamięta, gdzie coś zostało położone/ schowane
- jest roztargnione lub hałaśliwe
- jest niecierpliwe, ma trudności z czekaniem na swoją kolej
- ma trudności z dokańczaniem rozpoczętych zadań
- doświadcza trudnych emocji- ma problemy z kontrolowaniem złości i własnego zachowania
Dlaczego warto wykonać diagnozę?
- Aby potwierdzić lub wykluczyć ADHD, co pozwala na podjęcie dalszych odpowiednich działań
- Aby zrozumieć przyczyny trudności dziecka, co ułatwia wsparcie i akceptację
- Aby jak najlepiej zaplanować indywidualną terapię, która pomoże dziecku radzić sobie z objawami
- Aby dostosować metody nauczania do potrzeb dziecka, co poprawi jego wyniki w szkole
- Wczesna diagnoza i interwencja mogą znacząco poprawić funkcjonowanie dziecka i jego jakość życia.
Jesteśmy dla Was!
Jak przebiega diagnoza
i jak się na nią przygotować?
Spotkanie diagnostyczne podzielone jest na 3 wizyty po około 50 min. każda.
Na pierwszej z nich przeprowadzany jest wywiad z rodzicem, po którym otrzymuje on do wypełnienia kwestionariusz opisu zachowań dziecka. Drugi kwestionariusz przekazywany jest do wypełnienia przez nauczyciela. Równoległe stosowanie wersji dla rodzica i dla nauczyciela pozwala na porównanie sposobu funkcjonowania dziecka w domu i w szkole.
Na drugim spotkaniu oceniany jest rozwój dziecka podczas obserwacji oraz przeprowadzanych prób zabawowych i zadaniowych. Dzieci w wieku od 8 lat wypełniają kwestionariusz samoopisowy.
Po dwóch spotkaniach, diagnosta oblicza wyniki i sporządza pisemną opinię, która omawiana jest na trzecim spotkaniu.
Wskazane jest, aby wizyty diagnostyczne odbywały się w godzinach dopołudniowych, wtedy gdy dziecko nie jest jeszcze zmęczone, a jego funkcjonowanie i zachowanie najbardziej standardowe.
Warto ze sobą zabrać dokumentację medyczną dziecka, opinie z poprzednich diagnoz, opinie ze żłobka/przedszkola/ szkoły. Można także przedstawić zdjęcia lub filmy z niepokojącymi zachowaniami dziecka.
Jaka jest cena diagnozy?
Wywiad przed diagnozą 180 PLN – 50 minut.
Diagnoza (2 spotkania + wydanie opinii)- 500 PLN.



